Laxpanna med klyftpotatis

LaxpannaIngredienser 3 pers:
3st laxfiléer
1st Arla Skagenpanna
Ett gäng Potatisar
1st Rödlök
1st Gul lök
Vitlöksklyftor
Salt

Tillagning:
Sätt på ugnen på 225 grader. Gör klyfor av potatis och lökar. Mosa vitlöksklyftorna med kniven och dela grovt. Fördela detta på en långpanna. Salta efter behag men ganska rikligt. Lite svartpeppar kan även höja smaken lite.
Sätt in i ugnen då är varm. Sänk till 200 grader. Låt dessa stå inne i ca 25 min.
Under tiden delar du dom halvtinade laxfiléerna i tärningar och kanske göra en sallad om du vill servera det till.
Efter dessa 25 min brukar det återstå ca 10 min och det är lagom att börja med pannan. Höj möjligen ugnen till 225 för att få lite extra färg.
Lägg i laxtärningarna i en het panna och sänk värmen. Stek dom på alla sidor tills dom börjar se färdiga ut.
Häll i matlagningsgrädden i pannan och blanda ner kryddorna från locket. Rör och om låt detta puttra i ca 2 min. Tag av pannan från plattan och kolla om potatisen är klar. Servera med möjligtvis en fräsch sallad. Garnera med Dill eller nåt anant trevligt.

Övrigt:
Denna panna kan mycket väl kompletteras med räkor eller andra skaldjur. Även torsk eller annan vit fisk kan användas istället för lax.

Smaklig måltid - Det hade jag!
Kommentarer
Postat av: Emilie

Bravo Björn! Välkommen tillbaka till bloggvärlden ;P Haha!

2007-07-13 @ 21:54:18
URL: http://EmilieL.blogg.se
Postat av: Sara

(visst har jag bra smak!)
Inte illa alls, du råkar "snacka" med en tjej som har en förkärlek för rosa firre.
Jag gillar inte de vita lika mycket, de är inte lika goda.
Sen så tycker jag att havet är ett lite överskattat matställe.
Tacka vet jag kossorna, de är goda rackare..

2007-07-13 @ 23:35:53
URL: http://minvarld.blogg.se
Postat av: Sara

Hallå det är ju synd om de stackars räkorna.
De simmar ju felhåll.. de har ju ingen chans :)
Inte konstigt att de simmar in i näten om de inte tittar vart de far.
Jag har inte förstått det hela med att käka saker ur havet förrutom rosa firrar, men man lär sig saker hela tiden.
SÅ en dag kanske jag gillar kräftor, torskar eller räkor.
Who knows?!
Men jag håller med dej, en kossa som grillas är underbart!

2007-07-14 @ 03:47:53
URL: http://minvarld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0